Københavns Kommunes anden Facebook-klon: 9,3 mio. kr. på 1.800 brugere

Første version var ingen succes

Op til COP15 besluttede Klaus Bondam, daværende teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, at københavnerne skulle have deres eget sociale netværk. Netværkets formål var skabe et samlingssted på internettet for klima- og miljødebatten.

“Vi har skabt World Climate Community i København for at få verden i dialog”
– Klaus Bondam (R), tidl. teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Efter at have brændt 5.000.000 kr. af skatteydernes penge af på WCC, som endte med blot at have 2.500 brugere, skulle man tro, at Københavns Kommunes iver efter at konkurrere på mediemarkedet var sat i bero.

Send flere penge

At det første projekt var en kæmpe fiasko, afskrækkede åbenbart ikke Københavns Kommune. Man igangsatte efter World Climate Community-fiaskoen endnu et projekt, hvor man ville skabe et social netværk a lá Facebook for Københavnerne: KBH.dk

Der blev i alt afsat 7.000.000 kr. til udviklingen af KBH.dk, og derudover blev der brugt yderligere 2.300.000 kr. på drift og udvikling, inden stikket blev trukket.

Det koster noget at stille sig ud på vippen og være fremadrettet

Målene var, ligesom tidligre, høje: 125.000 brugere inden der var gået to år. Men efter to år viste KBH.dk sig som en større fiasko end World Climate Community: der var nemlig kun 1.800 københavnere der kunne se idéen i sitet.

Pressechef ved Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune Marie Scott Poulsen udtaler til Urban:

“Man kan selvfølgelig spørge, om det er en kommunal opgave at lave sociale medier. Det koster noget at stille sig ud på vippen og være fremadrettet. Jeg mener ikke, at man kan etablere et socialt medie, hvor målet kun er 2.000 brugere. Det ville være udemokratisk. Jeg synes, målsætningerne var de rigtige, men resultatet var for dårligt”

Begrundelsen er den samme, som da Pia Allerslev (V) gav 6,25 mio. kr. til nycirkus:
Der er skatteydernes penge, som bruges som en slags “ekstrem risikovillig kapital”, til virkeliggørelsen af kommunale politikere og embedsfolks mere eller mindre gode idéer. Og  som Marie Scott Poulsens udtaler bevidner, så er det kun resultatet der er skuffende.

Marie Scott Poulsen uddyber:

“Det var på mange måder et godt projekt. Vi afprøvede en mulighed, som var ny og moderne. Det, vi har lært, er, at det ikke er kommunens opgave at udvikle sociale
medier på eksterne platforme.”

Projektet var godt fordi det var nyt og moderne, og til trods for at det spildte millioner af skattekroner og aldrig blev til noget. Hvor vidt man kan tilskrive det politiske klima i København, hvor S-SF har flertal og de to partier sidder på 2/3 af stemmerne sammen med Enhedslisten og næsten 3/4 af stemmerne med Radikale, lader vi læserne om at bedømme.

Men man kan kun håbe, at denne lærestreg ikke glemmes foreløbigt.

 

Du Betaler: 9.300.000 kr.

 

Kilde: Urban

Leave a Reply

Your email address will not be published.